• WTTA

Jak przekonywać pracownika do swojej firmy?

Aktualizacja: 13 sie 2019

Prawdopodobnie wiesz, że zaangażowanie pracownika jest kluczem do zapewnienia twojej firmie konkurencyjności, utrzymywania zysków i budowania sukcesu. Jest też duża szansa, że szukając nowych pracowników, doświadczyłeś już skutków zmian demograficznych. Nigdy dotąd nie było tak dużego zróżnicowania pokoleniowego wśród osób aktywnych zawodowo, tak szybko rosnącej potrzeby nadążania za cyfryzacją, konieczności ciągłego znajdywania i utrzymywania zaangażowanych pracowników. Poziom oczekiwań pracowników wobec pracodawcy wciąż się zmienia. A dla większości firm wojna o talenty stała się już codziennym wyzwaniem. Wygranie tej wojny nie zadzieje się bez postawienia człowieka w centrum uwagi organizacji. O tym między innymi możesz przeczytać w najnowszych raportach Deloitte, wskazujących kluczowe wyzwania, jakie stoją przed "firmą odpowiedzialną 4.0" oraz opisujących oczekiwania pracowników wobec pracodawcy.


„PRACOWNICY SĄ NAJWIĘKSZYM KAPITAŁEM FIRMY - SĄ TWOJĄ PRZEWAGĄ KONKURENCYJNĄ”

Anne M. Mulcahy, „CEO roku 2008” magazynu „Chief Executive” oraz była dyrektor generalna i przewodnicząca Xerox Corporation


Być może zadajesz teraz pytanie: to jak przekonać pracowników do tego, aby chcieli pracować właśnie w mojej firmie, a nie gdzie indziej?

Aby skutecznie stawić czoła temu wyzwaniu i zbudować markę twojej firmy jako konkurencyjnego pracodawcy, pomóc może właściwie zdefiniowana, nazwana i wdrożona Employee Value Proposition czyli propozycji wartości dla pracownika (EVP).

EVP określa, co organizacja oferuje pracownikowi w zamian za jego wkład pracy. Z punktu widzenia pracownika skuteczna EVP odpowiada na pytanie "co tutaj jest dla mnie atrakcyjnego/ zachęcającego, abym chciał/-a pracować w tej firmie?" Silna EVP będzie przyciągała i zatrzymywała talenty w twojej organizacji.

Aby EVP była skuteczna, powinna oddawać zwięźle istotę twojej marki, autentycznie odzwierciedlając to, kim jesteś i co oferujesz jako pracodawca.

EVP – analogicznie do oferty wartości klienta (Customer Value Proposition, CVP) – jest ofertą, którą składasz swoim obecnym i przyszłym pracownikom. Jest tak samo ważna jak twoja CVP i powinna zostać stworzona z taką samą starannością i poświęceniem.
„ZAWSZE TRAKTUJ SWOICH PRACOWNIKÓW DOKŁADNIE TAK, JAK CHCESZ, ABY ONI TRAKTOWALI NAJLEPSZYCH KLIENTÓW”

Stephen R. Covey, pedagog, lider biznesu i autor bestselleru „7 nawyków skutecznego działania”



Wiele firm jest świadomych znaczenia i celowości EVP, mimo to jeszcze jej nie zdefiniowało. Zdarza się też, że tam, gdzie jest już EVP, często firma nie korzysta z niej aktywnie i nie włącza EVP do swoich stałych praktyk biznesowych, np. w proces rekrutacji. Jest to utracona szansa na wykorzystanie zalet i mocy, jaką daje EVP.



Właściwy przepis na EVP

Wbrew powszechnemu przekonaniu, wynagrodzenie i świadczenia to nie jedyne wartości ważne dla pracownika. Jeśli oczekujesz silnej, pozytywnej reakcji, uznania i dodatkowego wysiłku ze strony pracownika, twoja wartość, jaką prezentujesz, musi opisywać coś więcej. W firmie Insync's, w przeprowadzonych w 2012 roku wywiadach z odchodzącymi pracownikami, zidentyfikowano trzy czynniki, które mają bezpośredni wpływ na ocenę wartości przez pracownika:


  1. Wzbogacanie pracy - obejmuje zadowolenie z pracy, poziom wyzwań (zadania muszą być satysfakcjonujące i stymulujące), a także możliwości rozwój kariery, rozwoju zawodowego i osobistego;

  2. Struktura - odnosi się do systemów organizacyjnych, procesów i zasobów. Organizacja musi zapewnić wystarczającą infrastrukturę, aby zapewnić pracownikowi elastyczność w życiu zawodowym i budować poczucie, że jest w stanie dobrze wykonać swoją pracę;

  3. Relacje - obejmuje relacje pracownika z menedżerem i bezpośrednimi współracownikami oraz ogólne dopasowanie do kultury organizacyjnej i marki.

Moim zdaniem warto także podkreślić, że jest ogromna szansa, iż większość z tych elementów nie będzie wiązała się z żadnymi kosztami dla organizacji. Muszą jednak być głęboko osadzone w kulturze firmy i stanowić jej fundament, aby dać rzeczywistą wartość dla pracowników. Liderzy biznesu muszą ocenić, które z tych elementów są najważniejsze dla organizacji, a jednocześnie przyciągają i zatrzymują talenty. Nie ma idealnego połączenia ani kolejności tych elementów EVP.


Mam nadzieję, że do tej pory udało mi się przekonać cię, że aby wyróżniać się jako atrakcyjny pracodawca dla obecnych i przyszłych pracowników, potrzebujesz mieć określoną wartość, jaką im proponujesz. Silna EVP tworzy przewagę konkurencyjną: jest unikalna dla twojej organizacji i odwołuje się do typu pracownika, który chcesz przyciągnąć i zatrzymać. EVP, który napędza zaangażowanie pracowników, będzie też miała wpływ na lojalność twoich klientów. Jeśli jednak jeszcze nie czujesz się przekonany, to być może przekonywujące będzie kilka liczb - zapoznaj się więc z poniższymi danymi (rys. 2 i 3).




Co sądzisz o możliwości osiągnięcia takich korzyści dzięki EVP? Mam nadzieję, że to przekonywujące argumenty :)



Przykłady EVP

Każda organizacja jest wyjątkowa, więc każda firma będzie miała inne EVP. Jednak niektóre z tych elementów są używane częściej niż inne. Oto kilka moich ulubionych przykładów EVP, które znalazłam, a które pokazują wyjątkowość i różnice EVP:


„Począwszy od wzmacniającego mentoringu, a skończywszy na niestandardowym coachingu, PwC zapewnia wsparcie, którego potrzebujesz, aby pomóc Ci rozwijać swoją karierę. Będziesz pracować z ludźmi z różnych środowisk i branż, aby rozwiązać ważne problemy. Czy jesteś gotowy na rozwój?” - PwC


„Budujemy firmę, którą ludzie kochają. Firma, która przetrwa próbę czasu, dlatego inwestujemy w naszych pracowników i optymalizujemy ich długofalowe szczęście.” - Hubspot


„Ciężko pracujemy, rzucamy rzutki Nerf jeszcze mocniej i mamy dużo zabawy.”- Yelp


„W Goldman Sachs zrobisz wrażenie.”- Goldman Sachs


„Rób fajne rzeczy, które mają znaczenie” - Google


„Możesz coś zmienić, pomagając zbudować inteligentniejszy, bezpieczniejszy i bardziej zrównoważony świat.” - Honeywell


„Prowadzimy. Wymyślamy. Dostarczamy. Wykorzystujemy siłę sportu do poruszania się po świecie.” - Nike


„Dajemy ci najlepszą pensję, bo to i tak się opłaca – dwóch średniaków kosztuje więcej niż jedna gwiazda.

Od początku mówimy jasno – nie jesteśmy rodziną. To tylko praca. Jesteś na kontrakcie. I tak cię kiedyś zwolnimy – nie bierz sobie tego do serca.

Zachowujemy tu całkowitą szczerość – rozmawiamy otwarcie o wszystkim: zaczynając od polityki cenowej, kształtu logo, strategii wobec Chin, na tobie kończąc. Każdy będzie znał twoje wady, zalety i wysokość pensji. I dowie się kiedyś, dlaczego cię zwalniamy.

Wszystko, czego od ciebie chcemy, to najwyższa wydajność. Poza tym jesteś dorosły. Nie będziemy ci mówić, co masz robić. Po prostu buduj najlepszą firmę świata.” - Netflix


Pamiętaj:

Silna EVP tworzy przewagę konkurencyjną: jest unikalna dla twojej organizacji i odwołuje się do typu pracownika, który chcesz przyciągnąć i zatrzymać. Poprzez wpływanie na pracowników przyciąga też klientów i buduje ich lojalność.


5 kroków tworzenia EVP

Wiedza na temat tego, czego chcą i co cenią pracownicy, jest podstawą sukcesu EVP. Jako pracodawca nie powinieneś jednak zakładać, że na pewno wiesz, co twoi pracownicy uważają za najważniejsze. Potencjalna rozbieżność może skutkować słabą EVP. Przez błędne założenie możesz stracić szansę, aby pokazać, że jako firma faktycznie zapewniasz to, co pracownicy najbardziej cenią. Aby budować swoją EVP, wykonaj 5 kroków (rys. 4):



Budując swoją EVP, zastanów się, co najbardziej przyczynia się do rozwoju osobistego i kariery, a także budowania relacji i poczucia szacunku, których pracownik oczekuje od pracodawcy. Szczególnie warto zwrócić tutaj uwagę na rolę kadry menedżerskiej, kierując się powiedzeniem:

„Człowiek przychodzi pracować do firmy, a odchodzi od przełożonego”.

Najważniejszym pytaniem, które należy zadać przy tworzeniu EVP firmy jest pytanie:

„co oferujemy obecnie naszym pracownikom w zamian za ich czas i wysiłek?”


Masz już swoją EVP. Co dalej robić?

Po opracowaniu jasnego i opisowego oświadczenia o wartościach jakie oferujesz, podziel się nim ze swoimi pracownikami, kandydatami i nowymi pracownikami. Posiadanie spisanej EVP pozwala łatwo komunikować wartość, jaką oferuje twoja firma.

Ważne jest także, abyś dokonywał regularnych przeglądów swojej EVP i upewniał się, że jest ona aktualna. Zadawanie pytań związanych z EVP, gdy pracownicy dołączają do firmy lub ją opuszczają, podczas przeglądów wydajności, w trakcie rozmów okresowych oraz w ankietach pracowników może dostarczyć bieżących danych na temat tego, jak pracownicy postrzegają EVP. Wskaźniki rekrutacji i zatrzymywania talentów w firmie mogą również wskazywać, w jakim stopniu EVP odpowiada potrzebom i oczekiwaniom pracowników.


Jeśli masz już ustaloną EVP i chciałbyś się nią z nami podzielić, to zapraszamy do kontaktu na biuro@wtta.pl lub do skorzystania z opcji komentarza pod artykułem.


Jeśli nie masz jeszcze swojej EVP, to być może to czas, aby przyjrzeć się tematowi i zadać sobie kilka pytań. Możesz zacząć od poniższych:

  • Co tracę, nie mając ustalonej swojej propozycji wartości dla pracownika?

  • Co obecnie oferuję pracownikom (obecnym i przyszłym) w zamian, żeby chcieli ze mną i dla mnie pracować?

  • Czy wiem, jakie wartości są najważniejsze dla moich obecnych pracowników?

  • Jak postrzegają moją firmę potencjalni pracownicy?

  • Czy to, co oferuję swoim pracownikom, jest zbieżne z tym, czego oni oczekują?


Do dzieła. Ustal swoją EVP!


Pozdrawiam,

Zespół WTTA


Autor: Agnieszka Dzienisiewicz

Literatura:

· Secrets to a Great Employee Value Proposition, Brett Minchington, https://www.slideshare.net/brettminch/secrets-to-a-great-employee-value-proposition-103115218

· How to create a compelling Employee Value Proposition, www.insyncsurveys.com.au

· Trendy HR 2019. Zmiana w zarządzaniu–człowiek w centrum uwagi. Analiza polskich wyników badania Global Human Capital Trends 2019”

· Uneasy, pessimistic, and concerned: Insights from the 2018 Deloitte Millennial Survey, Michele Parmelee, https://documents.deloitte.com/insights/2018DeloitteMillennialSurvey

· Filozofia pracy Netflixa: Dajemy ci najlepszą pensję, bo to się opłaca - dwóch średniaków kosztuje więcej niż jedna gwiazda, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,158669,24940366,sorry-nie-jestesmy-rodzina.html?disableRedirects=true

Wdrażamy
Kulturę Słuchania Pracowników

Jesteśmy członkiem

  • Czarny YouTube Ikona
  • Czarny LinkedIn Icon

© WTTA 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami swojej przeglądarki.

Administratorem danych jest WTTA